Temeri, dorințe și negocieri la achiziția unei mașini second hand în România
La început de 2020, analizele pieței auto pentru anul anterior arată că 2019 a fost un an de cotitură pentru industria auto. Avem, astfel, un an foarte bun pentru vânzările de mașini noi, cu o creștere de 20% față de 2018. Ajungând la total de 160.000 unități, dar rămânând totuși la doar 13% din totalul de înmatriculări.
De asemenea, 2019 este cel mai bun an din istorie în cazul achizițiilor de mașini second hand deja înmatriculate în România. Acestea depășind 50% din totalul înmatriculărilor, având peste 600.000 unități în acest an. Un segment a cărui importanță este însă constantă, este format din importurile de mașini second hand, reprezentând 35% din piață vânzărilor auto anul trecut.
Achiziția unei mașini second hand poate crea probleme de care cumpărătorii încearcă, pe cât posibil, să se ferească. Datele unui sondaj realizat la început de 2020 de autoDNA – platformă de verificare online a istoricului mașinilor second hand, arată că, în 2016, peste 45% din achizițiile de mașini second hand se făceau de la intermediari persoane fizice, sau mici intermediari. In timp ce în 2019 procentul acestora a scăzut la 22%. Cea mai mare creștere, de peste 50%, a fost înregistrată la achizițiile de mașini rulate de la companii specializate – dealeri de mașini second hand.
Toate experiențele neplăcute trăite de mulți români în interacțiunile cu samsarii și-au spus cuvântul și îi determină pe cumpărători să aleagă alte căi de căutare a unei mașini rulate. Din fericire, începând din 2015, există și în România instrumente de verificare rapidă, la îndemâna oricui are acces la internet. Am început în 2015, dar 2016 a fost primul an întreg în care compania poloneză, ce deține site-ul de verificări online autoDNA.ro, a fost activă și pe piața din România.
De ce se tem românii când cumpără o mașină second hand?
Datele sondajului realizat de autoDNA reflectă că principala problemă de care se tem românii la cumpărarea unei mașini second hand – accidentele majore ascunse de vânzător. Această temere este în creștere de la an la an, de la 35% în 2016 la 44% în 2019.
Dintre cei care au ales să cumpere mașina verificată, mai bine de 53% au decis, în 2019, să îi verifice starea tehnică la un service specializat. În creștere față de 2016, când doar 47% alegeau și verificarea fizică a mașinii. Odată realizate aceste verificări importante, o potențială problemă a unui kilometraj modificat rămâne, mai degrabă, un element de negociere a prețului și nu un risc major. Folosirea rapoartelor online autoDNA a ajutat 25% din clienți să evite achiziția unor mașini cu probleme ascunse.
Avem totuși speranțe de mai bine dacă ne uităm că în 2019 peste 77% din respondenții la sondaj au ales sa cumpere una din mașinile verificate, în timp ce în 2016 doar 51% reușeau să facă acest lucru.
Pe ce criterii aleg românii o mașină second hand?
Uitându-ne la criteriile cele mai importante luate în calcul la achiziția unui autoturism second hand, vedem că acestea sunt: anul de fabricație, prețul și categoria de mașină. Este important de menționat că peste 60% din respondenți au considerat și consumul și dimensiunea portbagajului ca fiind elemente importante în decizia de cumpărare.
Remarcăm că, în ceea ce privește dotările, ordinea importanței este: siguranță, confort, dotări media. Astfel, elementele de siguranță sunt un factor de refuz al achiziției, iar elementele legate de confort sunt un criteriu de selecție, dar nu neapărat de refuz la cumpărare. Dotările media sunt luate în calcul la achiziție doar ca diferențiator atunci când apar mașini similare. Această abordare este un semn bun pentru sănătatea parcului auto, dar și un indiciu referitor la ce este important pentru șoferi în acest moment.
Deși în 2019 se pare că o parte din industria auto se schimbă sau confirmă schimbările, nu același lucru se întâmplă atunci când discutăm de mărcile cele mai căutate/verificate de români pe autoDNA.ro. Astfel mărcile germane conduc clasamentul iar mărcile locale sunt în continuare printre ultimele.
”Am realizat chestionarul acesta în primul rând pentru că ne doream să știm cât de mult îi ajutăm pe români, prin verificările realizate pe platforma noastră. Am fost plăcut surprinși să constatăm că aproape 90% dintre clienți se gândesc să folosească serviciile noastre și la următoarea achiziție, iar 70% au declarat că s-au gândit să apeleze la serviciile autoDNA și în momentul în care își vor vinde mașina. Sunt date care ne arată că serviciile noastre sunt cu adevărat utile și totodată, că piața verificării de mașini second hand este una cu potențial de creștere în România. Ne ascultăm clienții și facem tot ce ține de noi să fim mereu în pas cu nevoilor lor”, declară Răzvan Pavel, Managing Partner, autoDNA.
Concluzie
Cu toate că achiziția unei mașini second hand implică o serie de riscuri, datele arată că 77% dintre respondenții la chestionarul autoDNA au cumpărat mașina verificată. Totuși anunțurile de vânzări auto second hand cu probleme ascunse sunt încă numeroase pentru că, în 50% din cazuri, rapoartele autoDNA au ajutat la obținerea unui discount mediu de 305 EUR.
Datele prezentate mai sus ne arată că românii au evoluat în ceea ce privește comportamentul la achiziția de mașini second hand. Alegerea nu se mai face pur emoțional, ci a evoluat către o verificare riguroasă a mașinii ce urmează a fi cumpărată.
Remarcăm însă că nu suntem încă obișnuiți să evaluăm achiziția unei mașini ca pe o investiție. Astfel, nu analizăm impactul financiar, iar elemente precum costul de întreținere, costul de mentenanță, precum și valoarea la revânzare a mașinii sunt încă ignorate de cei mai mulți români.
Sondajul ale cărui date au fost prezentate mai sus a fost realizat în perioada 27 decembrie 2019 – 17 ianuarie 2020 pe o bază de aproximativ 60.000 de clienți autoDNA.